وکیل اپارتمان نشینی کیست

آیا تاکنون بعلت عدم آگاهی از قوانین آپارتمان نشینی و راه روش های موجود، به محاکم قضایی مراجعه داشته اید؟

قانون تملک آپارتمان ها:

لايحه قانون تملك آپارتمان‌ها در سال 1337 به مجلس تقديم و پس از تأخير زياد، در نهايت در جلسه 1343/12/16 تصويب شد و اصلاحات و الحاقاتی در سال‌های 1351، 1358، 1359 و 1376 در قانون به وجود آمده است. اين قانون آپارتمان که بخشی از آن مربوط به قبل از انقلاب بوده و بعد از انقلاب نيز تغييراتي داشته، با ضعف‌ها و خلاء های قانونی روبه رو است. آنچه که همیشه در آپارتمان مشکل ایجاد می کند، ساز مخالف یکی یا برخی از ساکنین است. راهکارهای قانون تملک آپارتمان ها پیشبینی شده است.

تعریف آپارتمان

آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی که بیش از سه نفر مالک داشته باشند برای اداره امور مربوط به ساختمان خود نیاز به مدیر ساختمان دارند.به عبارت دیگر به موجب ماده

ماده پنج آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها مقرر می دارد:

“در صورتی که تعداد مالکین از سه نفر تجاوز کند، مجمع عمومی مالکین تشکیل می شود. و آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی که بیش از سه نفر مالک داشته باشند برای اداره امور مربوط به ساختمان خود و به جهت برقراری نظم نیاز به مدیر ساختمان دارند. ساختمان های با تعداد مالکان کمتر تابع مقررات توافق شده فیمابین اند و تکلیفی در اجرای قانون آپارتمان گفته شده ندارند.

فرهنگ آپارتمان نشیینی

برخی از افراد ذهنیت قدیمی خود را که در خانه های حیاط دار داشته اند، در آپارتمان نشینی نیز حفظ کرده اند و به این ضرب المثل «چهار دیواری، اختیاری» اعتقاد کامل دارند و گاهی حاضر نیستند کمی از مواضع خود پایین بیایند و بعضی محدودیت ها را که لازمه زندگی آپارتمانی است، قبول کنند.

امروزه برخلاف گذشته ارزش ملک به موقعیت مکانی آن  نمی باشد بلکه با مواردی همچون نظم و انضباظ ،سکوت و آرامش و امنیت آن سنجیده میشود که این موارد جز از طریق رعایت حق همسایگی،و داشتن فرهنگ آپارتمان نشینی، انتخاب هیات مدیره مناسب و آگاهی از حقوق شهروندی  و حقوق همسایه به دلایل ذیل امکان پذیر نیست.

-عدم آگاهی نسبت به قوانین آپارتمانی

-عدم وجود قوانین داخلی آپارتمان

-صرف وقت و هزینه

-حل اختلافات ساکنین

-عدم وجود بیمه مسئولیت مدیریت آپارتمانی

✔چند راه حل

-حضور یک وکیل اپارتمان آگاه  قوانین آپارتمانی در هر آپارتمانی ضروری بنظر می آید چرا که  هر آپارتمانی با مسایلی مواجه است که حضور اینگونه  اشخاص را توجیه می کند، از جمله:

1-که طبق نظرکارشناسان قوه قضاییه درصورت رای دادن 51 درصد ساکنین هرمجتمع . وامضاء صورتجلسه هیئت مدیره هیچ یک ازساکنینی که شارژ واحدخود را پرداخت نمیکنند و قصد تخریب فرهنگی دارند نمیتوانند شکایتی داشته باشند .

2- میدانید در صورتی که عمر مفید ساختمان پایان رسیده باشد و برخی از ساکنین حاضر به تجدید بنا نباشند چه باید کرد؟

پس با وجود یک وکیل تخصیصی آشنا به قوانین اپارتمانی میتوان تا حدودی جلوی اختلافات را گرفت.

-تعیین مدیر آپارتمان خارج از ساکنین،مراجعه به کارشناس آگاه به قوانین ، تنظیم اساسنامه به امضای کلیه ساکنین ، استفاده از نرم افرارهای مدیریت آپارتمانی و انتخاب داور بی طرف جهت حل مشکلات ساکنین و بیش از اینها گوشه ای از راه حل هایی است.

✅وکیل هوشمند در این خصوص گام های برداشته است

-آموزش قوانین آپارتمان نشینی

– تنظیم اساسنامه و صورجلسات هیات مدیره

-داوری و حل اختلاف دعاوی آپارتمان

-معرفی موسسه بعنوان مدیر عامل

-معرفی نرم افزارهای مدیریت ساختمانی مانند شارژ و بیمه حوادث

– معرفی وکیل آپارتمان و کارشناس حقوقی متخصص به آپارتمان

samimiali604@gmail.com

نویسنده از: 1400/10/18

دیدگاه خود را بنویسید